Sunday, April 19, 2009

Melawan Ketakutan

Assalamualaikum dan hello semua,

Dah lama aku tak tulis blog ni rupanya. Last entry aku pun bertarikh 21 March 2009. Aku tak sedar. Kesimpulannya, masa cepat sangat berlalu. Apabila kita rasa masa seakan-akan cepat berlalu, maka itu menandakan kita berada dalam situasi yang amat sibuk. Hehe...aku nak mintak maaf kat Kak Nah yang telah menegur aku yang dah lama tak update blog ni. Credit to Kak Nah, sebab jadi pembaca-setia-terpaksa untuk blog aku ni.

Dalam jangkamasa aku menyepi ni, aku dapat ilham untuk menulis sesuatu. Ya, melawan ketakutan. Ia bermula apabila aku menonton National Geographic...rancangan Aircraft Investigation. Salah seorang mangsa yang terselamat dalam sebuah kemalangan kapal terbang telah mengalami trauma. Dia takut nak naik kapal terbang dan bila melalui kawasan kejadian, dia mula rasa cemas dan tak menentu. Perkara ini berlarutan sehinggalah pakar psikologi dia suruh dia naik kapal terbang dan melalui kawasan kemalangan tersebut sehingga dia terbiasa dan rasa takutnya hilang.

Ya, dari situ aku mula terfikir tentang ketakutan aku, yang walaupun jenisnya berbeza, tapi mungkin aku boleh ambil cara penyelesaiannya. Selama ini aku sentiasa lari dari ketakutan aku. Kerana apa? Kerana aku tak yakin aku mampu berhadapan dengannya. Namun, aku sedar yang ia hanya menjadikan aku sebagai seorang pelarian yang lari dari bayang-bayang sendiri. Yes, i have to faced it. Aku akan hadapinya, sehingga aku terbiasa dan aku tak berasa takut lagi.

Jadi, sekiranya selama ini kita ada ketakutan-ketakutan yang sering kita elakkan sehingga ia mengganggu perjalanan hidup kita, maka sudah tiba masanya untuk kita keluar dan berhadapan dengan ketakutan itu...lawan ia sehingga ia takut kepada kita, lalu ia menghilangkan diri. InsyaAllah.

1 comment:

  1. Bukan pembaca setia terpaksa tp mmg suka baca...hehe

    ReplyDelete