Saturday, March 21, 2009

Desperate

Assalamualaikum and hello semua,

Yea...hari ni cuti. Aku bangun macam biasa. boring jugak. Rancangan kat Astro tak berapa best pagi ni. Aku statikkan kat AXN, kot-kot ada cerita best. Aku tak ambik kisah sangat kat TV, aku surf internet, cari video pasal heat treatment.

Boring ah...

Aku nak tukar pi E!. Tapi tak jadi, sebab kat AXN ni ada interview session dengan sorang mamat ni. Rancangan The Duke. Ni first time aku tengok The Duke. Tak pernah berminat nak tengok pun sebab bukan selari dengan budaya aku.

Actually aku tak interested pun dengan guy yang diinterview tu, tapi aku lebih berminat dengan prinsip dia. Nama dia Alistair Paton. Dia bukak bar dan dia berjaya dalam bidang yang dia ceburi. Lagi sekali, bukan bermakna aku tertarik nak bukak bar.

Point yang aku nak highlight kat sini ialah keinginan dia untuk berjaya. Pengacara tu tanya, apa yang mendorong dia untuk berjaya and dia jawab...kerana dia terdesak untuk berjaya. Lahir dalam keluarga yang miskin, dia tiada pilihan lain. Dia hanya ada satu pilihan sahaja iaitu dia perlu berjaya.

Ya...kita kebiasaannya menghadkan potensi diri kerana halangan-halangan dari perkara yang tak mampu kita ubah. Tak ramai dari kita mengambil halangan-halangan itu sebagai pendorong dan untuk kita terus berusaha. Kejayaan tak datang bergolek. Jalan untuk berjaya pasti ada halangan dan aku percaya halangan-halangan itulah sebenarnya desakan untuk kita terus berusaha mengejar kejayaan.

So, kenali diri kita...padukan bakat dan minat. Berikan peluang kepada diri sendiri untuk tunjukkan potensi sebenar. Percayalah, bahawa kita semua mempunyai potensi yang jauh lebih besar dari apa yang kita sangkakan.

Polish diri dan go for it!

No comments:

Post a Comment