Tuesday, March 10, 2009

House of Professional

Assalamualaikum and hello semua,

Seronoknya cuti dan berkumpul bersama family. Actually, weekend yang lepas aku pi Majlis Tahlil untuk Pak Chak pada hari Sabtu dan Ahad pulak Majlis Pertunangan Ameer. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.

Lama dah tak kumpul secara besar-besaran macam ni. Raya hari tu pun tak seramai ni. Bila sesekali berkumpul tu, macam-macam nak sembang dan banyak nak bercerita. Banyak betul input dan output selama 3 hari ni. Kecoh dan riuh.


Hari Sabtu hari tu, tengah aku dok sembang, tiba-tiba aku dengar terma House of Professional dari Pak Wang. Alhamdulillah, setakat ini kami telah berjaya menempatkan diri dalam kerjaya yang diingini, di mana majoriti antara kami adalah doctor and engineer. Bidang-bidang professional yang lain (business, management, teacher) tu ada, tapi tak la seramai doctor dan engineer.

Ada jugak yang background lain, tapi join bidang lain. Macam aku, belajar Mechanical Engineering, tapi aku tak jadi Mechanical Engineer, aku jadi Human Engineer (nanti-nanti la aku cerita kenapa aku guna terma ni).


Berbalik kepada professional, bagi aku, banyak lagi yang belum aku capai sebelum aku selayaknya bergelar professional. Apa yang Pak Wang cakap tu merupakan catalyst untuk aku terus bekerja dan berjaya dalam bidang aku. Aku juga rasa amat bertuah kerana dikelilingi oleh individu-individu yang berjaya dan kejayaan mereka banyak memberi inspirasi kepada aku.

So, kepada yang belum tentukan matlamat, maka tentukanlah sekarang dan mulakan langkah untuk mencapainya. Kepada yang dah ada matlamat pula, marilah kita terus berusaha dengan cekal dan bersungguh-sungguh untuk mencapainya.

Harapnya di gathering yang akan datang, lebih banyak cerita-cerita tentang pencapaian yang membanggakan yang akan kita dengar.

InsyaAllah. Gud luck!

3 comments: