Friday, March 20, 2009

Remeh tapi Berkesan

Assalamualaikum and hello semua,

Wah...leganya! Kursus SPSS dan tamat. Best kursus tu. Pengajarnya adalah lecturer dari UiTM iaitu Dr Mohd Noorman Masrek. Pakar betul dia dalam SPSS ni. Banyak input baru yang dapat diperolehi oleh para peserta.

Hmmm...tadi pagi Kak Chik call aku. Kak Chik tengah nak pindah ke rumah baru. Aku dah pi tengok rumah tu, renovation semua dah siap. Pandai Kak Chik pilih color cat. Setiap ruang bagi mood yang berbeza. Bagi aku, Kak Chik begakan rumah tu mengikut keperluan dan keselesaan family dia. Memang betul, Kak Chik put lots of effort untuk rumah tu dan hasilnya jugak sangat bagus.

Tapi tadi pagi, lain pulak cerita dia. Curtain lain yang ditempah, lain pulak yang sampai. Kak Chik kata dia pilih color lain, tapi bila tauke tu datang nak pasang, color-nya lain. So, tak matching la dengan color dinding. Tauke tu silap kod kain. Kak Chik rasa frust jugak la walaupun sikit. Kak Chik kata tadi, dia nak suruh tauke tu buat jugak langsir ikut macam yang dia tempah.

Ya...mungkin ada antara kita kata, pasang ja la, walaupun tak matching...bukan sesapa pun nak tengok, lagipun dalam bilik ja.

Itu kata kita...

Ayah aku pulak, masa renovate rumah dulu, sangat fussy. Siling kena balance. Tiles yang dipasang kena straight. Nampak saja ayah jika ada benda yang senget. Tukang buat rumah tu pun berhati-hati agar depa tak perlu buat kerja dua kali. Ayah cerewet, tapi hasil renovation rumah sangat bagus.

Itulah, adakalanya benda-benda yang kita anggap remeh ni mempunyai impak yang besar. Contohnya, kalu bilik color biru, tetiba curtain color merah? Bilik akan nampak sempit dan menyesakkan, tu belum di ambil kira lagi pasal tona.


Contoh lagi satu, masa aku belajar dulu...aku ada ambil subjek Lukisan Kejuruteraan. Lecturer aku ni seorang yang detail. Perkara-perkara remeh pun dia nak kisah. Nak asah pensel pun ada spesifikasi yang kena ikut. Setiap garisan wajib tepat dan wajib guna pensel yang betul untuk garisan-garisan yang dibuat. Payah jugak la nak ikut rentak dia. Tapi at the end, aku faham kenapa dan aku rasa sangat bertuah dia mengajar aku dengan penuh dedikasi dan disiplin.

Ya...kadangkala kita ada sikap ambil mudah, sikap janji siap untuk semua perkara tanpa memperdulikan hasil yang akan kita perolehi. Sebenarnya, setiap perkara yang kita lakukan, walau seremeh manapun ia, ia tetap akan memberi gambaran atau mendefinasikan berkenaan siapa kita. Kalu kita datang lambat ke sesuatu majlis rasmi, tak ada masalah pun sebenarnya, majlis berjalan jugak. Tapi kita akan digambarkan sebagai tidak hormat pada majlis dan tidak ada disiplin.

Betul, orang kata tak kenal maka tak cinta, tapi berminat ka nak kenal kalu gambaran awal yang ditunjukkan tu dah buruk?

No comments:

Post a Comment