Wednesday, March 18, 2009

Hujan

Assalamualaikum and hello semua,

Hari ni aku ada kursus Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Aku belum boleh share lagi info pasal kursus ni sebab kursus ni tamat Friday nanti. Actually aku pernah belajar SPSS ni waktu aku ambik master dulu, tapi kerana tak praktikkan, maka aku dah lupa. Tadi pi kursus baru ingat balik sikit-sikit.

Hari ni kat tempat aku mendung. Pagi tadi, dalam pukul 5.30 pagi hujan mula turun. Lebat. Aku ingat sekejap saja. Tapi sampai pukul 8.30 pagi hujan still lagi turun. Kat sini, kerap hujan terutama waktu petang. Tapi ni first time dalam tahun ni hujan turun waktu pagi.

Tadi datang kerja dalam hujan. Leceh nak bergerak waktu hujan. Silap-silap boleh basah kuyup. Dalam hati merungut jugak "Awat la dok hujan ni?". Banyak aktiviti terjejas bila hujan. Dua hari lepas, rumah aku kehabisan gas. Aku tak boleh masak. En. Yazid tak boleh hantar gas ke rumah aku sehingga hujan berhenti. Nak keluar makan, malas sebab kena redah hujan. So, aku lambat makan malam. Mood aku jadi tak best.


Tapi sebenarnya hujan tu rahmat Allah. Aku atau kita sebagai manusia tak boleh merungut. Mungkin aktiviti kita terjejas kerana hujan, tapi mungkin ada makhluk Tuhan yang lain yang pada ketika itu amat memerlukan hujan.

Sebenarnya, secara tak langsung, aku juga perlukan hujan. Kenapa? Sebab salah satu waktu yang mustajab untuk berdoa adalah ketika hujan turun. So, aku perlukan hujan supaya mungkin pada waktu itu, doa-doa aku dimakhbulkan Allah.

2 comments:

  1. xpa
    hujan laen kali tdoq jelah.
    tapayah p kursus
    hehe

    ReplyDelete
  2. Hujan best..sejuk..rase mcm duk kat o/sea jer..hehe

    ReplyDelete