Wednesday, March 4, 2009

Jadi Motivator Sekejap...

Assalamualaikum dan hello semua,

Huhu...dalam minggu ni busy sikit. Banyak perkara yang nak kena settle. Rasa pack betul la. Aku perasan yang kebelakangan ini, kebanyakkan perkara muncul dengan tiba-tiba. So, terpaksa la aku cari ruang masa untuk aku insert kat mana-mana yang boleh, untuk diselesaikan.

Tadi seorang student datang jumpa aku. Dia bertanyakan pendapat aku tentang masalah dia. Aku mendengar dan apa yang menarik perhatian aku, adalah bila dia kata ".....Saya ni boleh gembira sekejap saja, lepas tu ada masalah balik".

Oh student ku, apa yang nak disedihkan, bukankah kita sedia tahu bahawa hidup ini seperti roda? Berputar, berputar dan berputar. Oleh kerana kita ni manusia dan bukannya kereta yang boleh ditekan brake untuk hentikan putaran roda, maka, walaupun kita dah rasa cukup penat, kita tetap juga kena berjalan.

Juga, except Allah, tak ada perkara yang kekal. Seperti mana kita mengatakan bahawa bahagia itu hanya sementara, begitu jugalah dengan kesedihan, juga adalah sementara. Bahagia akan hilang dengan datangnya kesedihan. Kesedihan akan hilang dengan datangnya kebahagiaan. Kedua-duanya akan silih berganti.

Jadi, apa matlamat kita sekarang?

Jika matlamat kita adalah kebahagiaan, maka walau dalam apa jua keadaan pun, bertindaklah dan pilihlah jalan yang boleh membawa kepada kebahagiaan. Jika matlamat kita sebaliknya, hmmm...buatlah keputusan yang sebaliknya.

Apapun yang kita sedang dan akan hadapi, sama ada bahagia atau sedih...sentiasalah ingat pada Allah. Kuatkan hati dan laluilah hidup dengan sebaiknya. Semoga kita dapat pengajaran dengan setiap apa yang berlaku dalam kehidupan kita seharian.

Periksa PTK pada hari Rabu minggu depan, aku tak baca apa-apa pun lagi. Pagi tadi baru belek-belek silibus. Nampaknya ada orang yang belum mengambil pengajaran dari peristiwa tak tidur malam sebab study last minute duhulu. Hehe...

4 comments:

  1. same la kiter..x baca satu ape pun..hehe

    ReplyDelete
  2. hehehe sama2 ler kita nis...yang penting jawab jgn biar kosong...

    ReplyDelete